«

»

Okt 19

Kompetensen hos matematiklärare

Idag har bland annat DN, SVD och Sydsvenskan skrivit om skolinspektionens rapport om matematikundervisningen i gymnasieskolan. Det är för mig som matematiklärare en skrämmande läsning. Jag arbetar i en målstyrd skola, det innebär att det finns kursplaner med mål som ska styra min undervisning (nu finns det mål även i skollag, läroplan och inte att förglömma i programmålen men jag väljaer att inte skriva om dem här). Målen finns i två dokument ett som handlar om ämnet matematik där finns de mål som man i matematikundervisningen ska sträva mot och sedan kursspecifika mål i en kursplan. Tillsammans utgör de en helhet för den målstyrda undervisningen. Det som är allvarligt är att i 85 % av skolorna arbetar man inte tillräckligt med strävansmålen. Det vill säga saker som att eleverna ska utveckla tilltron till sin egen förmåga, utveckla sin förmåga att reflektera över sina matematiska erfarenheter och utveckla förmågan att arbeta i projekt. Upprörande.

Ännu värre är det att av de intervjuade lärarna så är det 36 % som bedöms uppvisat obefintlig kunskap om kompetensmålen! Kanske är det samma lärare som enligt rapporten försöker lära ut matematik som regler utan att samtidigt ge möjlighet till förståelse av dessa regler. 31 % av lärarna anger dessutom att kursplanen inte påverkar deras undervisning. Ofattbart.

Allt för många elever upplevs att de hålls tillbaka. De får inte gå vidare, men inte heller fördjupa sig inom det arbetsområde de arbetar. Sanslöst.

Jag skulle vilja att det var ett snett urval. Att det är undantagslärarna som representerats. Tyvärr säger min erfarenhet att bilden stämmer i många klassrum. Den vikta frågan är nu hur vi går vidare. Hur kan vi alla hjälpas åt att höja kvaliteten på undervisningen? Visst, jag skulle kunna slå mig för bröstet och säga att så här gör inte jag. Men jag vill kunna bidra till att det blir bättre. Jag gör härmed en programförklaring (punkterna har ingen prioritering):

  1. Vi måste på skolorna i större omfattning diskutera kunskapssyn, målstyrning och kursplaner på ett helt annat sätt an vad som tydligen görs idag. Låt ämneslagen ta plats och här måste skolledningen hjälpa till så att mötena inte handlar om vilka tal eleverna ska räkna…
  2. Vi måste se till att eleverna får ta del av och delta i diskussionen om vad det innebär att kunna matematik.
  3. Bort med poängen från alla diagnoser och prov. För handen på hjärtat vad säger egentligen resultatet 35 av 50 vad du har för kunskaper och vad det är som behövs förbättras. Inför istället formativa omdömen! Använd bedömningen som ett led i elevernas utveckling.
  4. Börja samverka med alla andra ämnen på skolan för att plocka in verkligheten i matematikundervisningen. Eller ännu bättre ut på företag och se dig omkring!
  5. Släng läroboken, låt undervisningen utgå från målen. Om dina elever behöver övningar och du inte hinner hitta på egna använd läroboken som räknebok, men de måste inte räkna tyst i boken varje lektion.
  6. Lär eleverna om problemlösning. Problemlösning är inte lika med textuppgifter, det är uppgifter där eleven inte har en i förväg given metod att lösa uppgiften.
  7. Ge diskussionen plats i klassrummet. Mer muntlig matematik.

Jag tror jag fick med allt. Men glömsk som jag har jag under tiden jag skrivit inlägget tappat bort 100 saker jag tänkte dela med mig av.

2 pingar

  1. Tweets that mention Kompetensen hos matematiklärare » mattemagnus.se -- Topsy.com

    […] This post was mentioned on Twitter by Björn Kindenberg, Magnus Dahlström. Magnus Dahlström said: Bloggat: Kompetensen hos matematiklärare https://mattemagnus.se/?p=843 […]

  2. Vi måste hålla på med poesi inte bara grammatiken » mattemagnus.se

    […] den programförklaring jag gjorde tidigare i veckan lägger jag nu till att via denna blogg publicera mina egna och andras […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>