«

»

Okt 07

Formativ bedömning i matematik

Någons idé om utvärderingsskala

Jag har sedan några år försökt jobba allt mer och mer formativt. Jag har testat att ta bort poängen och bara sätta ett omdöme (OTP,TP,GP) på proven och gett muntlig feedback på vad eleverna behöver jobba mer med. Det fungerade så där. Mina elever ville ha poäng så jag införde poäng igen. Men bedömde vilket omdöme de skulle ha formativt. Detta fungerade inte heller så bra. Jag brast i dokumentationen och var tvungen att spara allt inlämnat material.

Under min magisterutbildning i utbildningsvetenskap läste jag en hel del om formativ bedömning då jag läste mycket vetenskaoliga publikationer. Jag förstod plötsligt vad det var som jag gjorde fel. Jag hade inte diskuterat mål och metoder tillräckligt med eleverna. Jag ska ta bort både poängräkning och de korta bokstavsomdömena. Istället skulle jag skriva ner min muntliga feedback i ett dokument. Dessa dokument tänker jag dela med eleverna då vi använder Google apps på skolan. Då jag uppdaterar dokumentet utifrån varje lektion så har eleverna tillgång till i princip dagsfärska omdömen. I dokumentet kan det stå meningar så som “Du visar att du förstår bråkbegreppet och behärskar bråkräkning, men du behöver öva mer på hur du använder bråkräkning vid problemlösning.”. Detta kommer tydliggöra vad som varje elev behöver jobba med. De kommer ha det skriftligt. Jag å andra sidan kommer ha ett fullgott underlag inför föräldrar, rektor, skolinspektion och framförallt inför betygssättningen.

Hur organiserar jag detta arbete? Först måste jag ändra sättet jag planerar min undervisning på. Jag måste erkänna att jag som matematiklärare ibland har låtit läroboken styra för mycket av min undervisning. Nu gäller det att bestämma vilket/vilka mål som jag och eleverna ska arbeta med den närmsta tiden. Därefter bestämma vad som skiljer en bra prestation från de som är mindre bra för att sedan utifrån detta lägga upp undervisningen på ett sådant sätt att eleverna får den feedback som de behöver för att utvecklas och så att jag får det underlag jag behöver.

Har ni kommentarer är jag nyfiken på dem. Jag vill veta. Det som är ännu mer spännande är att nästan all matematikundervisning dessutom ska ingå i projekt med andra ämnen. Det ger ju sin prägel på bedömningsunderlaget. Men vissa detaljer för jag ju lämna åt eleverna att bestämma 😉

Jag kommer imorgon presentera detta för mina kollegor genom ett underlag som i en tidigare version låg i blogginlägget, men jag kommer bifoga det i en fil lite senare istället. Jag är lite nervös inför detta. Jag vet att de är med på att testa formativ bedömning, men jag är rädd att de ska se det som en massa merarbete som inte hinns med. Själv ser jag bara fördelar med det. Jag har också insett vilken brytning det är med system med poäng och betyg på enskilda prov. Men lärare i andra ämnen har länge arbetat med kommentarer istället för poäng, varför skulle inte vi matematiklärare kunna göra det? Jag vet att detta är rätt väg att gå. Jag har forskningen på min sida. Det känns tryggt!

5 kommentarer

Gå direkt till kommentarformuläret

  1. Johan

    Hej Magnus
    Hittade just din trevliga blogg. Jag undrar om jag får använda bilden (Någons idé om utvärderingsskala) i en av mina föreläsningar (”Att analysera och bedöma kunskaper i matematik”)? Jag jobbar som lärare på Högskolan Dalarna.

    1. Magnus Dahlström

      Hej Johan, du får gärna använda bilden. Den är inte min egen, men då den är från creative commons så vet jag att du får använda den.

  2. Johan

    Tackar!

  3. Fröken

    Hej Magnus,
    Hur gick det med formativa arbetet? Fungerade det?

    1. Magnus Dahlström

      Det vet jag inte ännu, är mitt inne i arbetet…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>