«

»

aug 17

Sommarskolan – avslutande reflektioner

När man talar om sommarskola är resultatet viktigt. Igår satt jag och rättade prövningarna som mina elever skrev sista dagen. De flesta var duktiga. De kom i tid och hade rätt utrustning med sig (penna, sudd, miniräknare och linjal). Endast en elev kom så sent att han inte fick skriva. Tyvärr var det bara 50 % som klarade sig i min grupp, på min första sommarskola klarade sig 90 %. Vad beror det på?

I klassrummet gjorde jag följande observationer.

  • De som klarade sig var de som regelbundet bad om hjälp med något undantag. En del verkade behandla tiden i klassrummet som en tid som skulle sittas av. Jag kan i efterhand se att vissa av dem såg upptagna ut av att räkna när de i själva verket inte övade alls. Det är ett recept på hur man inte klarar sig. De hade nog behövt gå på den mattestuga (extrahjälp) som fanns tillgänglig för dem med ytterligare två timmar om dagen. Men då de tydligen såg sommarskolan som något form av straff så förstår jag att de inte kom. Det jag inte förstår är varför de i så fall var där då de frivilligt måste anmäla sig.
  • Det som jag verkligen reagerade på när jag hjälpte vissa elever var hur grundläggande kunskaper saknades. När de läser Matematik B förväntas de veta vad som gäller för en likbent eller liksidig triangel, de förväntas veta hur man löser en förstagradsekvation eller hur man adderar bråk. De saknade många av dessa verktyg. Detta gjorde att även om de faktiskt förstod det “svårare” Matematik B innehållet att de fallerade på de “enklare” beräkningarna.

Jag börjar tro att den hjälp eleverna får är för allmän. De behöver hjälp på ett mer individuellt plan. Istället för att använda sig av utbildningsförvaltningens sommarskolehäfte så borde kanske sommarskolan börja med en diagnos där vi ser varje elevs behov och sedan arbetar utifrån det. Men hur ska vi utveckla en sådan diagnos? Det finns inte tid för det i det ordinarie arbetet. Men jag kanske kan smyga in det som utvecklingsarbete för kursen Matematik B! Måste tala med min rektor om det!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>