Här på Pauli gymnasium har vi under hösten funderat på en matris för bedömning av våra elevers kunskaper. Vårt arbete är inte färdigt, men jag vill presentera det vi har gjort. Vi har utgått från kunskapskraven i matematik och sedan försökt göra exempel på de situationer som beskrivs. Filen finns nedan.
Är detta ett bra sätt att göra det? Är det tydligt nog. Kom gärna med åsikter. Vi kanske kan skapa ett bättre dokument tillsammans!
3 kommentarer
Anna-Sofia Preece
7 oktober, 2012 kl. 12:05 (UTC 2) Länk till denna kommentar
Stort tack att du delat med dig av denna! Detta är precis vad jag letat efter – något konkret att utgå ifrån. På min skola har vi inte fått mycket tid alls till att arbeta med detta och vi har sådan ångest hur man strukturerar upp det. Det är så korkat att så många lärare sitter och lägger ner kraft och energi på exakt samma saker när tid och energi är största bristvaran och samarbete och diskussion ger ett mycket bättre resultat! På min skola har vi nästan ingen ämnestid alls längre så det är jättetungt att sitta i princip själv och försöka bena ut allt runt bedömningen och undervisningen.
Denna matris kunde vi ju kunna fylla med många skolors förslag på lösningar med olika kvalitéer inom många olika områden. Sedan även koppla till skillnaderna i kvalitéerna för de olika mattekurserna… Eller det kanske redan är gjort? Jag är mycket tacksam för tips om sådant!
Varmt tack igen! 🙂
Tomas Malm
8 januari, 2013 kl. 13:48 (UTC 2) Länk till denna kommentar
Tack för den Magnus! Med vänlig hälsning, en nybliven matematiklärare
Malin
26 mars, 2015 kl. 15:46 (UTC 2) Länk till denna kommentar
Konkret och tydligt, precis vad jag har letat efter. Vi har börjat arbeta formativt gemensamt på skolan och ska ta fram material att använda. Denna ska jag skriva ut och försöka arbeta vidare på!
Har du möjlighet att göra som Anna-Sofia skriver, skapa ett gemensamt dokument som går att redigera?