«

»

feb 01

TI-pilotstudie del 1

I slutet av förra terminen blev jag tillfrågad av en kollega om jag ville ta över hans plats i en pilotstudie om hur man använder TI-Nspire CAS Navigator Teacher/Student Software for Networked Computers i klassrummet. Jag visste inte riktigt vad det skulle innebära när jag sa ja.

Förutsättningarna är att jag och min klass har programvaran installerad på våra datorer. De kopplar sedan upp sig mot min dator och jag kan skicka ut och begära in övningar. Under de två första veckorna har vi i klassen gjort följande aktiviteter

  • utforskande övningar om hur programvaran fungerar (3 st tillfällen),
  • fysiklabb – instruktioner, databehandling och rapport,
  • matematisk utforskning av andragradsuttryck/funktioner/ekvationer,
  • autorättade diagnoser,
  • snabbfrågor för att se om de hänger med (korta frågor som skickas elektroniskt till elevernas datorskärm som de snabbt besvarar och jag ser resultaten komma in live),
  • lektionsutvärderingar,
  • undersökning om klassrummets arbetsmiljö och
  • en undersökning om deras förväntningar och ambitionsnivå på kursen.

Hur mottog mina elever det? Jag testar det i mina båda klasser. Ena klassen är riktigt entusiastisk, där leker de med programvaran för att testa vad som kan göras. Den andra klassen är mer skeptisk, de undrar varför vi ska göra det. Vi har ju papper och penna. Båda klasserna gillar dock snabbfrågefunktionen och lektionsutvärderingarna. Jag verkar ha lite att jobba med för att de ska se meningen med programvaran.

Vad har gått snett? Vissa av mina studenter har haft problem med att logga in och att få uppgifterna jag skickar genom programmet. De flesta av dessa problem beror på att vi får köra programvaran via ett lokalt nätverk och att deras datorer ibland hoppar till skolans ordinarie nätverk. Detta löste vi genom att ändra nätverkens prioritetsordning vid uppkoppling. Mer irriterande är att just nu är att programmet inte är helt anpassat till svenskt tangentbord. Det gör att vissa kortkommandon inte fungerar och mer allvarligt att jag inte kan skriva ut hakparanteser.

Vad tycker jag så långt? Jag är mycket nöjd. Introduktionen av programmet har gått bättre och med färre problem än väntat. Jag tycker att snabbfrågor, diagnoser och utvärderingar sker på ett mycket smidigt sätt och med en bra sammanställning. Jag gillar också att jag när eleverna är inloggade på min dator kan hålla koll på vad de gör på sina skärmar för att se om de fastnar på någon uppgift och faller för internets frestelser. Det största problemet är att hitta tid till att konstruera övningar för min elever, men jag har tur då det finns många färdiga på Texas Instruments hemsida och även i det e-läromedel som medföljer programvaran. Ett annat problem är att vissa elever konsekvent glömmer sin dator, jag kommer att ha enskilda samtal med dem. På det stora hela är jag just nu nöjd. Vi får se hur det utvecklar sig.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>