«

»

Sep 06

Formativ bedömning – utan att bränna ut sig

Precis som förra året ska jag arbeta med formativ bedömning. Detta inlägg är ett försök till att skriva ner mina tankar och reflektioner på ämnet för nyfikna kollegor och elever samt elevernas föräldrar.

Man brukar säga att det finns två typer av bedömning, summativ och formativ. Med summativ bedömning avses en summerande bedömning där man sammanfattar vad eleven kan med syfte att sätta t ex ett betyg. Formativ bedömning är bedömning för fortsatt lärande där eleven får veta vad den kan och vad denne kan göra för att förbättra sina kunskaper/förmågor. Formativ bedömning är alltså ett sätt att utveckla och förbättra elevernas kunskaper/förmågor.

Jag arbetar med formativ bedömning genom att ge mina elever omdömen både skriftligt och muntligt där jag kommunicerar just vad jag ser vad de kan och hur de ska göra för att utvecklas framåt. Detta kanske låter som det är ett stort och stressande jobb, men det är det inte. Jag har i förväg konstruerat en matris som består av de förmågor de ska tränas i och det centrala innehåll mina kurser har. Med hjälp av betygskriterierna går det att formulera kvalitativa steg för varje förmåga som eleven sedan kan visa med hjälp av det centrala innehållet. Viktigt i detta arbeta är att veta vad som krävs för att gå från ett kvalitativt steg till nästa. Detta diskuteras lämpligen med ämneskollegor för att få en likvärdighet i bedömningen. När detta jättejobb är gjort använder jag elevers prov, labbar, läxförhör, lektionsdiskussioner, muntliga redovisningar för att ge dem de skriftliga kommentarer de behöver.

Att jag har matrisen gör att arbetet går fort och att kommentarsformuleringen inte tar mer tid än att bedöma om en elev har förstått en uppgift. För egen del har jag avskaffat poäng och betyg på alla prov/labbar/etc. Detta gör att jag kan fokusera mer på att titta på de förmågor som eleverna faktiskt visar. Hur skulle jag veta hur många poäng som innebär hur väl eleven kan förstå, följa och bedöma matematiska resonemang? Det är en kvalitativ bedömning där jag väger ihop alla bråkräkningsuppgifter för att kunna säga hur väl eleven förstår begreppet bråk och hur väl eleven kan räkna med dem och framförallt vad eleven kan göra för att förbättra sig.

Viktigast av allt är att diskutera matrisen med eleverna så att de förstår vad som krävs. De kan också ge feedback på delar som är oklara. Så fort jag är helt klar med min matris kommer jag att dela den med er!

10 kommentarer

Gå direkt till kommentarformuläret

  1. Maria Kouns

    Hej!
    Skulle du inte kunna ta med dig en sådan matris till nästa AL-möte (det får bli v39 för min del). Ta gärna också med och visa hur/var du bokför elevernas prestationer samt dina kommentarer om dessa prestationer. Jag vill hitta ett fungerande system NU, för jag tror jag förstår vad formativ/lärande bedömning går ut på och i grova drag hur det kan gå till. Det är logistiken och strukturen jag inte har helt klart för mig. Det skulle hjälpa mig mycket att få se ett fungerande exempel på bokföringen och någon form av protokoll över hur ofta eller i vilka sammanhang bedömningarna ges/kommuniceras till eleven.
    /Maria

  2. Dan Sundell

    Jobbar också med formativ bedömning, men har svårt att konstruera sådana matriser även om det ligger i pipeline. Har du lust/möjlighet att maila en sådan till mig för inspiration?

    1. Magnus Dahlström

      Jag kan maila ett förslag i nästa vecka!

  3. Erika

    Hej!
    Du har en underbar hemsida, jag surfar in här ibland och sneglar för att få lite idéer:) Jag arbetar som mattelärare på en gymnasieskola i Örebro, eftersom det är en väldigt liten skola har jag ensam hand om matteundervisningen. Jag är nyutexaminerad och arbetar också med formativ bedömning med hjälp av matriser som jag utformat. Emellertid är jag inte helt nöjd med mina matriser och skulle gärna ta del av dina, dvs. om du är villig att låta en utomstående kika lite på dina.
    Ha det bra!
    //Erika

    1. Magnus Dahlström

      Vi är nästan klara med en som vi har jobbat med här på min skola. Den delar jag gärna med mig av när vi är färdiga om någon vecka.

  4. Maria

    Hej! Spännande med denna matris, vi är inte riktigt där än på den skola jag jobbar, och skulle gärna ta del av din matris för att komma vidare i vårt tänk. Trampar lite vatten just nu, och behöver en spark i rätt riktning.
    Vänligen Mia

  5. Anna Molin

    Hej!
    Jag skulle tacksamt ta emot ett ex av din matris.Letar efter allt som kan leda mig framåt i tänkandet när det gäller bedömning!
    Bästa hälsningar
    Anna Molin

    1. Magnus Dahlström

      Jag lägger ut så långt vi kommit på måndag när jag är tillbaka på jobbet!

  6. Tamara

    Hej
    Jag jobbar sedan 11 år som lärare men största dels i SChweiz. Jag har aldrig jobbat med formativ bedömning men är väldigt sugen på att prova detta. Jag ska ha procent med mina 9orna som nästa område och vill dels försöka att lära de temat utan bok (bara med praktiska uppgifter) och formativ bedömning. Kunde du maila mig en sådan matris? Tack!

    God jul, Tamara

  7. Karin Pihlström

    Hej!
    Jag jobbar som rektor på en gymnasieskola i Ludvika. Vi har heller inte kommit någon vart med bedömningsmatriser. Skulle vara jätteintressant att få ta del av er/din. Jag tror att varje matematiklag egentligen behöver processa fram egna sådana för att få samsyn men vi är inte där ännu.
    Med vänlig hälsning Karin

Lämna ett svar till Anna Molin Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>