Månatligt arkiv för april 2018

Apr 17

Testkörning av en matematiklektion innehållande programmering

Idag testkörde jag min första lektion i matematik innehållande programmering. Då jag denna termin endast undervisar i kursen Matematik 5 föll mitt val på det lektionsupplägg jag presenterade i inlägget Harmonisk svängning – matematisk modellering med programmering. Mitt mål var att testa lektionen för att framförallt se hur förslagen på tidsangivelser stod sig. Här är …

Fortsätt läsa »

Apr 16

Harmonisk svängning – matematisk modellering med programmering

Jag har konstruerat ett lektionsexempel för hur programmering kan användas för modellering i kursen matematik 5. Centralt innehåll Strategier för att ställa upp och tolka differentialekvationer som modeller för verkliga situationer.   Användning och lösning av differentialekvationer med digitala verktyg inom olika områden som är relevanta för karaktärsämnena. Strategier för matematisk problemlösning inklusive modellering av …

Fortsätt läsa »

Apr 13

En lektion om Primtal & delbarhet – med programmering

Jag har konstruerat en lektion innehållande programmering för Matematik 1. Jag vill genom detta blogginlägg dela lektionen. (Inläggets utvalda bild på Eratosthenes har Wikimedia som källa) Centralt innehåll Egenskaper hos mängden av heltal, olika talbaser samt begreppen primtal och delbarhet. Strategier för matematisk problemlösning inklusive modellering av olika situationer, såväl med som utan digitala verktyg …

Fortsätt läsa »

Apr 13

Tips på onlinemiljöer för programmering

Mina elever använder Chromebooks, det innebär att de inte kan installera program på sina datorer. Alla program som de kör fungerar med hjälp av “Molnet”, eller som det också heter, någon annans server. Hur som helst blir programmering krångligare då de inte kan ha en programmeringsmiljö som körs på datorerna. Därför är det skönt att …

Fortsätt läsa »