Feb 19

En lektion om regression och korrelation

En av punkterna i det centrala innehållet i den reviderade ämnesplanen i matematik för kurserna Matematik 2b och Matematik 2c är Statistiska metoder för rapportering av observationer och mätdata från undersökningar inklusive regressionsanalys med digitala verktyg. För Matematik 2b finns även punkten Orientering och resonemang när det gäller korrelation och kausalitet. Jag kommer i detta …

Fortsätt läsa »

Feb 16

Lek med Desmos – ett pulserande hjärta

När alla hjärtans dag närmar sig brukar jag ge mina elever en hjärtekvation att skriva in i sina räknare, vanligtvis Texas TI-82. Dock har jag sedan några år varit vansinnigt förtjust i appen Desmos för appens sätt att hantera regressioner och den kontroll jag som användare har över hur regressionsekvationes utseende. Därför så lät jag mina …

Fortsätt läsa »

Feb 13

Programmering, matematik och bevisföring

Hur man kan använda programmering för att tjäna matematikundervisningen är något som upptar mina tankar. Ett konkret exempel är vid bevisföring. Användningen av program kräver att man antingen letar efter ett motexempel (motbevis) eller genomför ett bevis som kräver att ett ändligt antal fall kontrolleras. Ett exempel på det senare är fyrfärgssatsen som 1976 bevisades …

Fortsätt läsa »

Feb 09

Matematik och källkritik

I de nya ämnesplanerna för gymnasiet finns skrivningar om programmering, då programmering blir nytt för många lärare så är det lätt att glömma bort de övriga förändringarna. Detta inlägg fokuserar på ändringarna i det centrala innehållet om statistik. Det finns en tydligare källkritisk dimension i skrivningarna och det finns skrivningar som antyder en tanke att …

Fortsätt läsa »

Tidigare inlägg «