«

»

Jan 28

Matematikbiennalen 2010 dag 1; föreläsningar och möten

Invigningsdiskussion om matematikinspiration

Entren till mässhallarna

Det har varit en omtumlande och mycket givande dag. Det var 5 st seminarier/före- läsningar på vardera en timme. Många tankar flyger genom mitt huvud och jag ska försöka reda ut dem.

Seminarie 1: Huvudsaken är att man har roligt
Grunddragen var att det ska vara roligt att prata matematik och att det gäller att hämta inspiration från allt, inte bara läroboken. Vi fick exempel från bland annat Röde Orm och Arn. Tyvärr var det för mycket fokus på att räkna uppgifter och uppgifter med matematiskt smink. Det var mest frågor som ingen bryr sig om svaret på. Jag blev så besviken att jag efter 30 minuter hade fått nog och gick. Istället vandrade jag kring bland utställarna och vann en Rubriks 360 på basket ;)

Periodiska systemet i matematik??

Seminarie 2: Mattemord eller CSI i Sverige
Detta var en av dagens höjdpunkter. Vi blev guidade in en case-metodikuppgift som hade sin utgångspunkt i en olycka, eller var det en olycka? Med hjälp av matematik kunde vi räkna ut att det var det inte, det var mord. För att göra en lång historia kort så fick vi se exempel på hur matematiska metoder används för lösandet av ett mord. Min tanke är att testa detta på några av mina elever och efterhand låta dem konstruera egna uppgifter av liknande typ.

Per håller låda om PBL, eller hur var det nu?

Seminarie 3: PBL-metodik i MaD
En annan av dagens lysande föreläsningar. Vi fick ta del av en presentation om hur NTI-gymnasiet i Malmö arbetat med att förbereda sina elever inför högskolestudier, trots att de ”bara” går på elprogrammet. Mycket handlade om att det som behövdes var att fånga elevernas intresse där de är. Att låta dem besöka högskolor/universitet och möte de lektorer och professorer som jobbar där. PBL-metodiken var inte rätt, däremot visade det sig att case-metodik fungerade mycket bättre. Vi fick också ta del av varför det är viktigt att följa upp hur det gått för sina elever. Det visade sig att numera klarade de flesta sin högskoleutbildning. Dagens visdomsord är: ”Att ändra elevernas inställning är viktigare än ämnet, om du lyckas så följer bra ämneskunskaper nästan automatiskt”.

Prised för dagens sömnpiller går till...

Seminare 4: Om konstruktion av problemuppgifter
Dagens segaste seminarium även om ämnet och innehållet är intressant. Mycket cirkulerade kring klassificering av uppgifter, men även kvalitetskrav diskuterades. Vi gjorde detta genom att först lära oss klassificeringsaspekter och därefter se hur dessa tillämpades på ett antal exempel. Huvudklassificering var Användningsområde, Betoning, Central metod och Delområde av matematiken. Det är först när dessa frågor är besvarade som vi vet om vi gjort en bra uppgift, eller om vi har tillräckligt varierade uppgifter på ett prov.

Seminarie 5: Matematiken bakom internetbanker
En föreläsning som jag blev besviken på. Innehållet sammanfattas med modoluräkning, Fermats lilla sats och RSA-kryptering. Inget nytt, hade hoppats på något jag redan inte visste. Måste lära mig att inte välja föreläsningar/seminarier som riktar sig till alla ålderskategorier.

Per har 150 000 skäl att le

Utöver seminarierna blev det en del möten. Jag mötte t ex Anders Tengstrand, en av mina favoriter från Växjö. Dessutom lyckades jag via Twitter få till en fika med Richard Gatarski, som jag nämnt i ett tidigare inlägg, och hade en givande fikastund med honom och sist men inte minst Per Cederstam som jag tillbringat mycket av den lediga tiden med. Jag har också lyckats köpa en del böcker:

Matematik – en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning från gamla Myndigheten för skolutveckling.

Laborativ matematikundervisning – vad vet vi? En forskningsöversikt från NCM

Matematiska äventyr om problem och dess lösning av Bengt Ulin

Från wikis till mattefilmer – om IKT i skolan en bok om just det titeln säger av Lena Vestlin (red)