«

»

Maj 30

”Lärare, hur gör ni?” eller ”Post nationella proven bedömningar”

Spread the love

Ett av syftena med nationella proven är att främja en likvärdig betygsättning. Jag har sett det som att om mina elever presterar ungefär samma resultat på mina tester så är det ganska likvärdigt. Jag ska passa på och berätta att jag inte rättar mina egna elevers nationella prov. De flesta överaskar mig inte. Sedan finns det några få elever som inte presterar som förväntat. Om alla hade presterat sämre/bättre hade lösningen varit att jag ställer för låga/högre krav. Men så är det inte. I dagsläget har jag 6 avvikelser från förväntat resultat. 3 elever som skrivit bättre än förväntat och 3 elever som skrivit sämre än förväntat. Dessa elever är just elever som ligger på gränsen mellan två betygssteg. Jag funderar på vad jag nu kan göra och på vad jag hinner göra.

Jag skulle kunna testa dem noggrannare på de mål de är lite svävande.

Hur gör ni andra. Kommentera och ge mig tips!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>