Månatligt arkiv för maj 2011

Maj 30

”Lärare, hur gör ni?” eller ”Post nationella proven bedömningar”

Ett av syftena med nationella proven är att främja en likvärdig betygsättning. Jag har sett det som att om mina elever presterar ungefär samma resultat på mina tester så är det ganska likvärdigt. Jag ska passa på och berätta att jag inte rättar mina egna elevers nationella prov. De flesta överaskar mig inte. Sedan finns …

Fortsätt läsa »

Maj 25

Recension av Matematik 1b (M-serien, Liber)

Det är nog ingen lärare som undgått att det i höst sker en omfattande reform av kurser. Nya kurser innebär nya läromedel. Igår fick jag det första cirkulationsexemplaret av en lärobok i matematik. Därför recenserar jag idag Matematik 1b (M-serien) av Martin Holmström, Eva Smedhamre och Jonas Sjunneson. Min utgångspunkt är hur väl läromedlet stämmer …

Fortsätt läsa »

Maj 24

Jämförelse av centralt innehåll i matematik för grundskolan och gymnasiet

Hur recenserar man en lärobok? För mig finns det bara ett sätt, det är att jämföra den med de gällande ämnesplanerna. En bra lärobok ska ge eleverna träning i alla de förmågor som kursen ska utveckla hos eleverna genom det centrala innehållet i kursen. Vidare ska de nya kurserna bygga vidare på det som eleverna …

Fortsätt läsa »

Maj 13

Om Stavros och det eventuella fusket

Det är väl ingen som jobbar i skolans värld som undgått anklagelserna mot Stavros Louca om fusk på det nationella provet i matematik för år 9. I korthet handlar det om en genomgång han höll inför provet där många av uppgifterna han presenterade för eleverna var identiska eller lika med de som sedan kom på …

Fortsätt läsa »

Tidigare inlägg «